ELAI rozhodně není továrna na workshopy, říká ředitelka vzdělávací části institutu Zuzana Jiránková
Co všechno předchází tomu, než může začít konkrétní workshop ELAI? Jak pracujeme s klienty a co všechno pro ně zajišťujeme? A jaké máme plány na příští rok? Tyto a další otázky jsme položili Zuzaně Jiránkové, ředitelce vzdělávací části ELAI. Zuzana kromě toho, že je zkušenou manažerkou například z působení ve velkých firmách, je také vášnivou zastánkyní diverzity. Obvykle tedy používá oba výrazy, např. „lektorek a lektorů”, nicméně v zájmu lepší čtivosti jsme je tentokrát nahradili slovem „lektor”, přičemž je tím samozřejmě míněna i ženská část populace.
Co vlastně dělá ELAI? Je to „továrna na vzdělávání”, tzn. že na základě poptávky zajistí lektora a tím jeho práce končí?
ELAI rozhodně není továrna na vzdělávání. Naopak. Ačkoliv je portfolio našich vzdělávacích akcí široké, všechny je „šijeme na míru”. V případě zakázkového vzdělávání klientovi a jeho představám o očekávaném cíli. V případě otevřených workshopů pro veřejnost pak trendům a požadavkům doby.
Vždy přitom intenzivně komunikujeme s klientem. Doporučujeme mu formát a také obsah, samozřejmě za pomoci lektora. Vždy nám jde o to, aby si účastníci odnesli to, co potřebují.
Jak konkrétně tedy pracujete s klienty, a samozřejmě pro klienty?
Je to různorodé. Umíme připravit analýzu vzdělávacích potřeb a s některými klienty ji realizujeme. Stavíme dlouhodobé vzdělávací programy, popřípadě akademie, ale také připravujeme jednorázová inspirativní setkání. A všechno mezi tím.
Vždy se ptáme, co má být cílem, resp. výsledkem. Změna myšlení? Vybuzení z letargie? Předání zkušeností? Osvojení dovedností? Podle toho pak doporučujeme druh akce. Pedagogické vnímání hraje prim.
Zuzana Jiránková
Ředitelka vzdělávací části ELAI, která před 13 lety pomáhala Lukášovi Sedláčkovi institut zakládat. Téměř dvacet let působila v mezinárodních společnostech, jako je Skanska, Česká spořitelna či Alza, což jí přineslo bohaté zkušenosti v oblasti leadershipu, managementu, řízení, lidských zdrojů, komunikace a rozmanitosti. Mnoho let působí také v oblasti poradenství, a to jak v prostředí firem, tak i neziskových organizací. Dlouhodobě se věnuje rovněž dobrovolnické činnosti a podpoře aktivit neziskových společností, především v rámci prevence rakoviny, kterou sama opakovaně překonala. „Nejvíce času a energie jsem věnovala vztahům. V rodině, s přáteli, zákazníky, klienty a osobnostmi, které mě inspirovaly,” říká Zuzana Jiránková.
Pokud jde o konkrétní témata otevřených workshopů, jak vznikají?
Vznikají na třech frontách. Jednak v hlavách týmu ELAI, tzn. na základě definice poptávky klienta, protože ne vždy děláme zakázku, malé firmy často raději pošlou své kolegy na otevřený workshop. Za druhé v hlavách našich lektorů, podle toho, jaká témata by chtěli předat a co vnímají jako trend v té či oné disciplíně svých oborů. A konečně obecně ve společnosti, tzn. trendy firemního života a života vůbec.
Jak je to v případě zakázkových akcí pro firmy?
Zakázková akce pro firmy vznikne buď tak, že klient poptá nás, protože má s námi dobré zkušenosti a vztah, nebo na nás dostal reference. Anebo klienta oslovíme my přímou akvizicí. Následuje telefonát, mezi ELAI a klientem, jehož cílem je naše představení a představení našich služeb, nebo specifikace konkrétního zadání, jedná-li se o poptávku. V takovém případě diskutujeme o zmíněném cíli a důvodech, cílové skupině a o tom, jaký typ lektora by byl nejblíže představám klienta. Pak předkládáme doporučení.
Následně se spojíme s vybraným lektorem, zmíníme mu detaily zakázky a dohodneme se na přípravě obsahu. Poté vytvoříme nabídku, která specifikuje cíl, formát, obsah, cenu, reference a kontakty, a tu klientovi předkládáme. Je stručná, ale výstižná. Její součástí jsou i reference na daného lektora a jeho medailonek. Pak zodpovíme dotazy k nabídce a ladíme detaily ohledně logistiky a organizace zakázky. A těch je opravdu hodně:-). Jakmile akce proběhne, s lektorem se snažíme spojit, abychom zjistili, jaké jsou jeho dojmy, a totéž platí pro klienta. Sbíráme zpětnou vazbu, vyhodnocujeme ji a předáváme lektorovi i klientovi.
O jaká témata je teď největší zájem?
Aktuálně o problematiku AI, ale pozadu není ani marketing, PR a influencerství. Vlastně je hodně těžké říct, co kromě AI převažuje. Poslední měsíc jsme například měli byznys storytelling, prezentační dovednosti v kostce, dovednosti manažera pro vedení týmů, zvládání konfliktních situací a následná sebehygiena, fokus a řešení problémů, respektující komunikace, akvizice a firemní kultura, motivační zpětná vazba a další. Dělali jsme facilitaci, moderaci, poradenství při transformaci. Bylo toho hodně a budeme rádi, když bude i dál.
Probíhá nějaké testování nových workshopů, ještě než jsou představeny, něco jako kontrola kvality?
Ano, v případě otevřených workshopů pro veřejnost. Především u začínajících lektorů. Ti mají možnost tým ELAI využít jako „trenažér”, a dostat tak zpětnou vazbu. My zase získáme pocit jistoty, že kvalita našich služeb zůstane vysoká. A tím, že se snažíme o maximální důraz na předávání praktických poznatků, nástrojů a dovedností u všech našich zakázek, získávají je i kolegové z ELAI.
U zakázkového vzdělávání to tak není, protože našim lektorům věříme. Jsou to mistři svých oborů a znají svá řemesla. Včetně toho lektorského. Ale nováčkům, jak už jsem řekla, podporu nabízíme. A obsah zakázky spolu ladíme.
Co chystá ELAI na příští rok?
Pro otevřené workshopy veřejnosti máme připravený plán na první půl rok 2024. Budeme mít jak workshopy s novými lektory či spolupracujícími subjekty, tak s lektory stávajícími, ale ladíme nové obsahy. A vrátí se také úspěšné workshopy z minulosti, které nějakou dobu nebyly k dispozici z důvodu velkého zaneprázdnění našich vybraných lektorů. Nemohu teď jít do detailu, ale jakmile je doladíme, okamžitě budou komunikovány.
Ty jsi na pozici ředitelky vzdělávání ELAI nastoupila letos. Proč sis ELAI vybrala a jak tuhle svojí zatím krátkou zkušenost hodnotíš?
ELAI jsem si vybrala už před třinácti lety, kdy jsme se seznámili s Lukášem Sedláčkem a já se mu snažila pomoct v počátcích jeho podnikání. ELAI mi v srdci zůstal a Lukáš je mým letitým výborným kamarádem, takže když mě minulý rok oslovil, zda bych se nechtěla vrátit, přijala jsem moc ráda. ELAI mi nabízí mnoho kombinací. Pracuji pro ni, ale mohu mít i své klienty, věnuji se managementu a HR poradenství, koučuji a mentoruji.
Týden inovací ČR vede Lukáš a já řídím jako výkonná ředitelka vzdělávací část, ale nejsem vzdálena od klientů, lektorů ani realizací zakázek. Vzdělávání je mi z palety HR nejblíž, je mou vášní a koníčkem, takže má práce je mi zábavou. Mám skvělý tým, kde jsou blízkost a respekt základem transparentní komunikace. A oceňuji, jak kvalitní jsou naše vzdělávací akce, díky lektorům, kteří jsou nejen velcí odborníci a manažeři, ale většinou také báječní lidé. Baví mě naše vztahy prohlubovat.
Vidím samozřejmě i určité rezervy, především v samotném závěru procesu realizace vzdělávacích akcí. Ještě nemoderně pracujeme se zpětnou vazbou. A také v obchodě máme rezervy. Ale budeme se zlepšovat:-).
Čemu ty se teď věnuješ především?
Aktuálně se potkávám s některými inspirativními osobnostmi, které bychom chtěli přivítat do našich řad v rolích lektorů. Zároveň navazuji strategická partnerství a spolupráce se subjekty, které mají vzdělávání jako jednu ze svých činností a vzájemně si chceme pomáhat. Nově bych se totiž chtěla věnovat i tématům jako je psychologické bezpečí, wellbeing, vztahy na pracovištích apod. A vnitřně v ELAI procházíme velkou procesní optimalizací.