Libor Musil: Nenechávejte svůj obchod v rukou jednoho hlavního odběratele
Právě nyní je třeba se zaměřit na snižování nákladů. Nečekat. V době, kdy se ještě daří, tak je možné investovat do vylepšování. Schvalování těchto nákladů probíhá ještě v dobré atmosféře. Horší je, když se rozhodujete utrácet peníze v době krize, kdy se jich už nedostává. Takže s chutí do každodenního snižování nákladů, zavádění inovací, i těch nejmenších, a hlavně diverzifikovat. Diverzifikovat listinu zákazníků.
Nenechat svůj obchod v rukou jednoho či dvou hlavních odběratelů v jednom oboru. Nikdy nevíte, jestli zrovna jeden z nich nebo oba klíčoví zákazníci si nevytáhnou „Černého Petra“ a spadne jim dramaticky obrat. Oni svojí velikostí to přečkají, ale menší dodavatelská firma to ustát nemusí. Takže vyrazit „do světa“ právě nyní, dělat akvizice a shánět další nové zákazníky.
Každá krize bude bolet, ale dobrá příprava na ni zvyšuje možnost přežití.
Libor Musil, člen představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR