Radek Špicar: Nebojte se Ameriky a osekávajte sádlo
Mnoho firem už několik měsíců vnímá, že se po několika letech konjunktury blíží další, obvyklá část ekonomického cyklu: zpomalení. To je jistě normální, nicméně tentokrát vzbuzují trochu větší obavy globální události, k nimž dochází v souběhu. Mluvím samozřejmě o obchodní válce mezi Čínou a Spojenými státy a brexitu, nedejbože o hospodářském konfliktu EU vs. USA či o pádu Německa do recese.
Není tedy divu, že se na to mnohé firmy už začaly připravovat. Řada z nich využila konjunkturu k investování do digitalizace a automatizace, byť v řadě případů byl hlavním důvodem nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Firmy tím také doháněly produktivitu, ve které třeba za Německem dost zaostáváme. Zkrátka vcelku masivně investovaly, a kdo to dělal, bude na zpomalení ekonomiky mnohem lépe připravený.
Jaké další možnosti firmy mají? Podle mého by se především měly zbavovat přílišné závislosti na Evropské unii. Není to nic proti EU, ta je jednoznačně náš důležitý partner, nicméně přílišná závislost škodí obecně, ať je to na čemkoli. Je potřeba se víc rozkročit, protože když začne mít potíže Evropa, potká to i vás. Proto doporučuji přestat se bát amerického trhu a aktivně se snažit na něm prosadit. Působí tam už celá řada českých firem, které dokazují, že to jde. Jsem přesvědčený, že je dobré pokoušet se uspět i v jihovýchodní Asii nebo celé Severní a také Latinské Americe. Je to samozřejmě velmi těžké, ale nikoli nemožné.
A v neposlední řadě je důležité provést celkovou analýzu fungování firmy. Nevydávat peníze tam, kde to není nutné, a osekávat „sádlo“. Tedy zbytné výdaje a náklady, a to dřív, než zpomalení přijde.
Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR