Adam Trčka: Agilní přístup umožňuje pružně reagovat na rychlé a časté změny, což je dnes pro firmy klíčové
Delivery ředitel společnosti Bluewolf, IBM, v rozhovoru pro ELAI News vysvětluje, co to ve skutečnosti je agilní management, jakým firmám může být užitečný a také naznačuje, co všechno si odnesou účastníci jeho nového workshopu.
Jste specialistou na tzv. agilní management, o kterém budete přednášet i v rámci svého workshopu pro ELAI. Jak byste někomu, kdo o agilitě dosud nic neslyšel, srozumitelně vysvětlil co to je a k čemu je to dobré?
Agilní způsob myšlení a z něj odvozené agilní metodiky vnímám jako mocný nástroj k tomu přiblížit k sobě lidi v organizaci, kteří jsou typicky rozdělení do různých funkčních oddělení. A dát jim odpovědnost, spolu s nástroji a postupy, pomoci firmě dosahovat jejích cílů. Tohle je sice hodně generický až akademický popis toho, co agilní řízení je, ale podle mě obsahuje jeho podstatu. Pokud se ponoříme o úroveň níž do agilního řízení projektů, agilní postupy nám pak dávají do ruky nástroje k tomu, abychom byli schopni rychle reagovat na měnící se požadavky zákazníků a trhu.
Proč je tohle právě dnes důležité?
Řekl bych, že v současné době je to naprosto klíčové. Firmy si už dnes nemohou dovolit otálet dlouhé měsíce či roky se zavedením nějaké funkcionality, produktu nebo služby, kterou má konkurence. Bridget van Kranlingen, jedna z vedoucích osobností IBM, řekla, že poslední nejlepší zákaznická zkušenost se automaticky stává minimálním očekáváním pro zkušenosti následující. To znamená, že pokud chceme v současném tržním prostředí uspět, musíme být připraveni se rychle měnit a reagovat na změny na trhu. A to nikoli pouze pro získání výhody, ale pro získání onoho minima, tak aby s námi zákazníci byli spokojeni a chtěli dál spolupracovat. Agilní myšlení a metodiky jdou pak tomuto požadavku na rychlé a časté změny vstříc a dávají nám nástroje a postupy jak jej dosáhnout.
Při využívání agilních metod je zřejmě klíčové zapojení zákazníka. Můžete načrtnout, jak by to správně mělo vypadat a proč?
Ano, ale nejen to. V rámci agilních metod je klíčové zapojení všech zúčastněných, které nazýváme stakeholdery, v projektu. Role klienta je pak naprosto klíčová v tom pomáhat určovat vizi projektu a rychle rozhodovat o otevřených bodech, které vznikají. Proto je dobré, když je klient zapojený co nejblíž realizačního týmu. Agilní týmy nejlépe fungují tam, kde není zcela jasně vymezena pozice klienta jako někoho, kdo rozhoduje z pozice síly, ale kdo funguje jako součást týmu a přináší vhled svých potřeb. V rámci týmů se pak řeší jak je nejlépe zapracovat.
Jsou nějaké typy firem nebo činností, pro které se podle vás agilní metody nehodí?
Určitě. Agilní přístup není všemocný lék, který sám o sobě spasí firmy, jejich produkty a projekty. Při posuzování toho, kde se agilní metody nehodí, je potřeba rozlišit mezi dvěma věcmi: agilním myšlením, které upřednostňuje byznys hodnotu, rychlost, odpovědnost a flexibilitu a podle mě se hodí téměř všude, a agilními metodami jako jednou z možností jak řešit například dodávku projektů. Tady jsou pak typy projektů – obvykle se složitými vazbami a integracemi na okolí v rámci velmi regulovaného prostředí, kde bych tyto metody nepoužil.
Nestalo se slovo agilita v byznysovém prostředí tak trochu buzzwordem? Nebo jinak – nesnaží se spousta firem používat její principy prostě proto, že to je módní, aniž by de facto věděly, proč to dělají?
Agilita opravdu určité do určité míry buzzwordem dneška je. Má to ovšem své pozitivum, a sice že se o agilních postupech a myšlenkách začíná mluvit. A to i ve firmách, které byly na trhu vnímání jako velice rigidní a tradiční. Přičítám to právě tomu, že se o agilitě mluví. Na druhou stranu jsou také firmy, které si myslí, že takové být musí za každou cenu a dané agility dosáhnou tím, že udělají jeden projekt pod hlavičkou scrumu. Ovšem vnitřně s celou myšlenkou agility nesouzní.
Jakým způsobem plánujete pojmout svůj workshop v ELAI? Co byste chtěl, aby si z něj účastníci odnesli a proč by právě na něj měli přijít?
Budu rád, když si účastníci odnesou, že agilní neznamená scrum a není cílem být nutně „Spotify“. Ale to, že se jedná o způsob myšlení, který lze aplikovat v různých úrovní řízení a dodávek projektů. Budeme se zaměřovat také na samotný proces dodávek agilních projektů, ale nečekejte školení Scrumu. A jak jste zmínil, setkání bude probíhat formou workshopu, takže se těším, že si i navzájem nasdílíme své poznatky, úspěchy a fuckupy.
Proč zrovna Spotify dáváte za vzor agilních firem?
Spotify je často v IT kruzích vnímáno jako etalon toho, jak dělat agilní firmu. Hodně často se setkáváme s hesly typu „Buďme Spotify”. Já právě tohle považuji za skutečný buzzword a nepochopení celého agilního přístupu. Pokud se neživíte streamováním hudby a nemáte právě jednu službu, resp. produkt, nikdy jako Spotify nebudete, a není ani důležité Spotify kopírovat.
V rámci workshopu se chcete věnovat také tzv. design thinking. Co to je a jak to souvisí s agilním přístupem?
Design thinking je metoda, jejíž fragmenty byly poprvé popsány v 60. až 70. letech minulého století, která má za cíl pomoci v definici designu nových produktů a postupů. Z mé zkušenosti se jedná o postup, který vhodně doplňuje agilní metody. Proto plánuji, že si ji na workshopu i vyzkoušíme.
Působíte ve společnosti Bluewolf, která je součástí nadnárodní korporace IBM. Můžete vysvětlit, co tahle firma vlastně dělá a jaká je v ní vaše role?
Bluewolf je konzultační firma zabývající se primárně implementací a dodávkou nad platformou Salesforce, což je o cloudový systém pro řízení vztahů se zákazníky. Salesforce je platforma, která umožňuje takzvaný holistický pohled na zákazníka z mnoha úhlů pohledu, od jeho akvizice, kde máme nástroje pro marketing a targeting, přes samotný prodejní proces až po starání se o zákazníka poté, co jsme mu službu nebo produkt dodali. A pokud jde o Bluewolf, před zhruba třemi lety ho IBM koupila v rámci své strategie podpory cloudových řešení a určila Salesforce za jednu z klíčových oblastí pro další rozvoj. Mým úkolem ve firmě je řízení delivery lokálních projektů v rámci konzultantské části našeho pražského centra.
Co máte rád mimo své práce, čemu se věnujete ve volném čase?
Aktuálně to je nejvíce rodina. Mám tříletého a tříměsíčního syna. Baví nás cestování, starší syn má za sebou cestu na Západ USA a části Mexika, a začínáme také společně sportovat. Já sám mám rád taky adrenalinové sporty. Potápím se, létám na paraglide, vyrážím na skialpy a vlastně mě baví vše, co se děje venku, v přírodě.
Přečtěte si podrobnější informace o Adamově workshopu nazvaném Agilní projektové řízení