ANKETA: Jak si udržet klíčové zaměstnance
Vzhledem k velkému nedostatku kvalifikovaných pracovníků jsme chtěli zjistit, co by firmy měly dělat pro to, aby jim klíčoví lidé, kteří si dnes mohou vybírat z celé řady zajímavých pracovních nabídek, neodcházeli. Proto jsme několika odborníkům na tuto problematiku položili následující dotaz:
Co konkrétně by podle vás měli majitelé firem a šéfové oddělení dělat, aby riziko ztráty důležitého člověka co nejvíce zmenšili?
Ankety ELAI se zúčastnili:
- Milan Vašina, bývalý dlouholetý generální ředitel T-Mobile ČR a Slovak Telecom, lektor ELAI
- Matěj Matolín, HR manažer, recruiter, blogger, trenér, mentor
- Jan Řežáb, ředitel a zakladatel Time is Limited, lektor ELAI
- Petra Hrušková, vedoucí týmu zodpovědného za globální akvizice talentů ve společnosti Red Hat
———————————————————————————————————————————————————————————-
Milan Vašina:
„Klíčoví lidé by měli mít jistotu v tom, proč dělají právě pro vaši firmu a cítit se v ní dobře”
Matěj Matolín:
„Každý má jiné motivace, proto je důležité s lidmi ve firmě často mluvit”
———————————————————————————————————————————————————————————-
Jan Řežáb:
„Firmy by měly odstranit překážky, tak aby lidé mohli dělat dobré svoji práci”
———————————————————————————————————————————————————————————-
Petra Hrušková:
„Jak prohloubit loajalitu zaměstnanců? Zjistěte, co je pro ně opravdu důležité”
Doba, kdy stačilo přihodit trochu peněz nebo třeba poukázku na masáž, je už dávno za námi. Ukazuje se, že na dnes už vyspělém českém trhu je potřeba k prohloubení loajality zaměstnanců mnohem víc. Proto je důležité se v první řadě zamyslet, co je pro vaše zaměstnance opravdu důležité. Nabízím pár tipů, k jejichž realizaci nepotřebujete velký rozpočet, jen snahu opravdu najít řešení a trochu dobrého českého fištrónu.
Není nic jednoduššího, než požádat vlastní zaměstnance, aby s vámi své preference nasdíleli. To můžete udělat buď formou workshopu nebo třeba pomocí dotazníku (stačí využít některý z formulářů, které jsou na webu zdarma – třeba Formuláře Google) s dobře formulovanými otevřenými otázkami. Získáte tak dobrý začátek pro svůj kreativní proces vytváření budoucích opravdu ceněných benefitů, ale také důležité informace o tom, jak zaměstnanci vnímají kulturu vaší organizace.
Vracíme se ke kořenům. Už se uklidnila porevoluční rozjařenost a honba za ziskem a výsledky. Čas trávený s rodinou, při oblíbeném koníčku nebo třeba cestováním znamená pro mnohé hodně. Proto je v zaměstnání velmi ceněná volnost. A to jak flexibilní pracovní doba, tak i možnost odvést práci odkudkoliv. Takové řešení vaší organizaci vlastně nic nestojí, naopak můžete hodně získat, protože spokojený zaměstnanec skoro jistě doručí lepší výsledek. Stačí mu nastavit jasné cíle a mantinely. Ta nejtěžší část je vybudovat si k vlastním zaměstnancům důvěru.
Takzvané Peace of Mind benefity jsou dnes už běžné v zahraničí a v mezinárodních firmách. Většinou se jedná o různé formy pojištění, např. životní, při úrazu s dlouhodobými následky, nebo třeba cestovní pojištěni vztahující se i na soukromé cesty. Stále běžnější je příspěvek zaměstnavatele k penzijnímu připojištění. Tyto produkty samozřejmě nejsou zadarmo, ale pojí se k nim různé daňové úlevy, takže jsou často výhodnější než navyšování mezd. Ale především mají na loajalitu zaměstnanců hodně pozitivní vliv. Vědomí, že o vás i vaše blízké bude postaráno, je velmi příjemné a jen těžko se opouští.
Ptáte se, jak si udržet mladé zaměstnance, takzvané mileniály? Dejte jim smysluplný cíl. Trend v zahraničí zvaný „Purpose over Paycheck” výborně vystihuje uvažování mladé generace, který se pomalu ale jistě přelévá do přístupu k práci napříč všemi generacemi. Není nám jedno, jak investujeme svůj čas a energii. Nestačí nám odbýt si pracovní dobu a pak si počkat na výplatu. Chceme pozitivně ovlivňovat společnost, neřkuli celý svět. Proto se pečlivě zamyslete nad tím, jak činnost vaší organizace, váš produkt, ovlivňuje společnost. Mějte jasný záměr a přesvědčte své zaměstnance, že váš cíl je i jejich cíl. Věřte mi, pak s vámi zůstanou.