ANKETA: Stres ve firmě snižuje produktivitu. Jak mu předejít?
Firmy si celosvětově stále více uvědomují, že by měly pomáhat svým zaměstnancům předcházet nadměrnému pracovnímu stresu, a tím i jejich vyhoření, které v konečném důsledku snižuje výkonnost podniků. Odborníci doporučují zaměřit se např. na posilování psychické bezpečnosti lidí, stanovit pravidelné přestávky během dne, snažit se o co největší zapojení (engagement) zaměstnanců atd. Proto jsme se několika šéfů firem a pracovních týmů zeptali:
Je podle vás stres na pracovišti reálný problém? Zabýváte se jím?
Ankety ELAI se zúčastnili:
- Kate Pljaskovová, spoluzakladatelka projektu „She wins“ (Velká Británie),
- Michal Martoch, Talentwork, vedení firmy, konzultace a lektorování,
- Dita Přikrylová, ředitelka Czechitas, datová analytička
- Petra Solle, ředitelka oddělení lidských zdrojů, Marriot International (Spojené arabské emiráty)
———————————————————————————————————————————————————————————-
Kate Pljaskovová:
„If You Can’t Measure It, You Can’t Improve“
Trend propagace duševního zdraví a jeho významu ve vztahu k zaměstnání je pro naši společnost rozhodně dobrý. Primárně proto, že většina z nás tráví minimálně 8 hodin denně a 5 dnů v týdnu v práci, což má velký vliv a dopad na naše duševní zdraví. Je báječné, že si zaměstnavatelé tento fakt začínají čím dál tím více uvědomovat.
Co ovšem já vidím v této oblasti jako velkou výzvu je fakt, že zatímco každý zaměstnanec má svůj vlastní, individuální soubor problémů a stresových faktorů, většina investic do duševního zdraví zaměstnanců je celoplošná a dost často bez jakýchkoli metrik úspěchu a ROI (return of investments). Jednoznačně totiž platí, že „If You Can’t Measure It, You Can’t Improve“.
Aby tedy byly další snahy o vylepšení duševního zdraví zaměstnanců úspěšné a investice smysluplné, je podle mě potřeba zaměřit se na dvě věci:
1) měření efektivnosti investic do daných intervencí (cure & prevention), a to jak kvalitativně, tak kvantitativně,
2) personalizaci služeb/intervencí pro individuální zaměstnance bez narušení jejich soukromí.
———————————————————————————————————————————————————————————-
Michal Martoch:
Je třeba lidem poskytnout flexibilitu a rozvíjet jejich potenciál
Současná doba je stále rychlejší a složitější, a tím pádem roste i úroveň stresu lidí. Z tohoto důvodu vidíme ze strany firem nutnost poskytnout pracovníkům maximální flexibilitu. To obnáší nechat zaměstnance dělat práci v souladu s jejich časovými potřebami, např. jim nabídnout zkrácené úvazky pro matky s dětmi, home office a práci na dálku pro pracovníky z větší dálky atd. Dále je podporovat v činnostech, kde mají největší potenciál a přidanou hodnotu pro firmu.
Současně by firmy měly usilovat o to, aby jejich pracovníci byli v co největším souladu s hodnotami svých týmů, resp. firmy, s jejími vizemi a cíli. Jen tak mohou dosahovat těch nejlepších výsledků. Tento soulad automaticky vede ke snižování stresovosti, protože není třeba zaměstnance do práce nutit. Je ovšem důležité, aby do hodnot a vizí nebyli nuceni, ale aby jim skutečně věřili. To je to, co dělá (jsou nuceni), nebo eliminuje (nejsou nuceni, ale motivování) stres.
Snižování stresu na pracovišti jako přímému důsledku naší práce se věnujeme. Jako firma Talentwork.cz rozvíjíme potenciál jednotlivců, týmů a firem. Člověk, který jde směrem ke svému potenciálu, automaticky pracuje také se svými slabými stránkami, a tím pádem i stresory. Čím lépe člověk umí využívat své silné stránky, naopak kompenzovat ty slabé, rozumí svým hodnotám a potřebám, tím více rozumí svým stresorům. Pokud je pochopí, může je následně cíleně odstraňovat a snižovat. V tom jednotlivcům i firmám pomáháme.
———————————————————————————————————————————————————————————-
Dita Přikrylová:
Vytváříme prostor pro hlubokou práci, učení se z chyb a říkání „ne“
Petra Solle:
Program TakeCare už několik let pomáhá zaměstnancům čelit stresu
Pracovat v jedné z největších celosvětových hotelových společností má velké výhody, ale zároveň i nevýhody spojené s vysokými standardy nejen ze strany vedení, hostů a majitelů, ale také s vysokými předpoklady zaměstnanců, kteří pro firmu pracují. Hotelová společnost, pro kterou pracuji, je splněním amerického snu, který byl v roce 1927 založený na rodinném byznysu. Jedním z důvodů jeho úspěchu je péče o zaměstnance a také to, že jim od prvního dne klade na srdce základní hodnoty. Ty mimo jiné říkají, že když se budeme dobře starat o své zaměstnance, ti se budou dobře starat o naše hosty, kteří se pak budou rádi vracet.
Během 12 let své práce pro firmu pozoruji, jak se celosvětově snaží zaměřit na předcházení stresu zaměstnanců, přesněji snaží se je naučit ho lépe zvládat. Před několika lety vznikl program nazvaný TakeCare, který pomáhá zaměstnancům čelit stresu nejen v práci, ale i v osobním životě. Každý hotel je součástí tohoto programu a jeho úspěšnost je každoročně certifikovaná, program se zaměřuje na:
- Fyzické zdraví – pravidelné cvičení, inspirace k lepšímu stravování, semináře od zdravotních profesionálů, očkování či zdravotní prohlídky zdarma atd.,
- psychické zdraví – rady jak zvládat stres, meditovat, nezapomínat na přestávky, naučit se lépe komunikovat, helpline pro odbornou péči,
- další benefity včetně finančního poradenství, možnost dalšího vzdělání či zlepšení různých znalostí o hotelového provozu, poradenství jak se připravit na další kariérní postup a další.
Kvalita programu a toho, jak se každý hotel do aktivit zapojuje, je kontrolovaná regionálními týmy. Každý hotel má svůj tým, trénovaný na to, aby program podporoval. Skládá se ze zaměstnanců z různých oddělení hotelů a managementu. Díky komunikace a různé iniciativy zahrnují opravdu téměř každého. To má za následek zlepšení pracovního zapojení, teamwork a lepší komunikaci, také to prohlubuje loajalitu lidí, včetně našich mladších zaměstnanců – millennials.
Informace o úspěších programů, také videa či fotografie jsou každý den zveřejňované v rámci celosvětové firemní komunikace atd. Mohu také potvrdit, že například v rámci hotelu, kde se do tohoto management aktivně zapojuje, je pak zaměstnanecký „engagement” vyšší.
V posledních letech je také zajímavé pozorovat, jak se firma začíná zaměřovat na trénink vrcholového managementu v oblasti tzv. soft skills. Například:
- jak lépe komunikovat v týmech složených z různých kultur a věkových kategorií,
- jak rychle navázat pracovní vztahy, hlavně v rámci mezinárodních projektů, kdy spolu členové týmu komunikují pouze virtuálně a musí dosáhnout stanovených cílů napříč různými časovými pásmy ap.
Firma také v některých zemích výrazně podporuje práci z domova přizpůsobení pracovních hodin tak, aby to korespondovalo s potřebami zaměstnanců, kteří mají rodiny či malé děti.