Navzdory obrovským investicím do lídrů prochází v důsledku skandálů a selhání exekutivy po celém světě leadership krizí. Proč tomu tak je a proč je podle řady odborníků jednou z cest, jak situaci napravit, autenticita?
„Stále mě překvapuje, kolik lídrů se v práci snaží působit určitým způsobem, zatímco jejich skutečná osobnost se projevuje jinde,“ napsal před několika lety Kevin Kruse, podnikatel a také New York Times „bestselling author“. A dodal: „Zároveň mě nepřestává překvapovat, že ti stejní lídři jsou šokováni nebo zmateni z toho, že jim jejich zaměstnanci nevěří, že je nemají rádi a nemůžou se dočkat, až budou moci pracovat někde jinde.“
Vyhozené biliony
Tady někde zřejmě leží podstata tzv. autentického leadershipu, který, jak se zdá, je celosvětově nedostatkové zboží. V roce 2016 napsal psycholog Peter Ulčin pro časopis Moderní řízení, že důvěra v lídry je na nejnižší úrovni za posledních pár let a pouze 18 procent zaměstnanců věří, že jejich šéfové mluví pravdu. „Přestože do lídrů investujeme biliony eur ročně, konkrétně na jejich trénink 47 bilionů eur celosvětově, na plat top manažera ve firmě FTSE pak 6,8 milionu eur, pro neustálá selhání a skandály exekutivy v korporacích jako Tyco, Lehman Brothers, Enron, BP a podobně prochází leadership na celém světě a ve všech odvětvích krizí,“ psal Ulčin. Proto podle něj firmy nutí nutí top manažery najít své skutečné já a autenticita ve vedení lidí začíná být zlatým standardem.
Podle amerického Centra pro kreativní leadership (CCL), které působí ve více než sto zemích, je na začátku každého úspěšného leadershipu právě autenticita. Znamená to totiž dělat svou práci bez kompromisů z hlediska vnitřních hodnot a charakteru osobnosti. Lídrům lidé důvěřují tehdy, když jsou věrni sobě samým, protože tahle důvěra pak umožňuje věci úspěšně dokončovat. Ten, kdo je autentický, dává práci celé své já, pouští se do ní naplno a se vší upřímností. Organizace, které podporují autentické chování, mají podle CCL mnohem větší šanci získat angažované, nadšené a motivované zaměstnance a vytvářet psychologicky bezpečnou vnitřní kulturu.
Jak poznáte autentického lídraRůzné odborné zdroje uvádějí různé charakteristiky autentických lídrů, nicméně ze všech je zřejmé, že podstata je tatáž. Jaké jsou tedy jejich hlavní aspekty?1. Pokora: schopnost přiznat, že neznám všechno a omluvit se za chyby.2. Respekt vůči ostatním: poskytují prostor dalším členům týmu, vyzdvihují ty, kteří si to zaslouží.3. Upřímnost bez předstírání: jsou na vedoucí pozici nikoli za zásluhy či loajalitu, ale protože to vnitřně cítí a okolí si to přeje.4. Přesvědčení: práci nedělají kvůli statusu či platu, ale proto, že je to pro ně přirozené a vyplývá to z jejich hlubších hodnot a skutečného zájmu něco změnit.5. Originalita: jejich vedení i vnitřní přesvědčení je výsledkem jejich skutečných životních zkušeností, nikoli kopírováním někoho jiného.
Autentický leadership po česku
Pokud chcete zjistit, jak vypadá autentický leadership přímo v praxi, nenechte si ujít workshop Šimona Pánka, který působí jako ředitel Člověka v tísni, jedné z největších a nejúspěšnějších neziskových organizací v Evropě. O Šimonovi se dá říct, že je doslova prototypem autentického lídra. „Maximálně se snažíme, aby se u nás lidé cítili dobře. A kdyby tu bylo nepříjemné ovzduší, management by neměl důvěru atd., lidé by odcházeli. Je to v zásadě jednoduché: když něco kážeme, musíme se podle toho i chovat. Na tohle jsem já osobně ultracitlivý. Bytostně nesnáším, když jsou činy někoho v rozporu s jeho slovy. Což se tu ví, a tím pádem většina našich lidí přirozeně vyznává stejný přístup. V opačném případě bychom s nimi neměli slitování,“ řekl mimo jiné Šimon v rozhovoru pro ELAI News.
Za úspěchem Člověka v tísni podle něj stojí právě fakt, že se mu podařilo hlavní pilíře autentického leadershipu, což je mj. pravda, tedy že co je na povrchu, musí být i uvnitř, že dělat chyby je normální a lidé se z nich musí učit nebo že pokud chceme růst, je třeba dávat členům týmu prostor atd., podařilo vložit do „genetické výbavy“ organizace. Workshop Šimona Pánka Autentický leadership se bude konat už 15. června, neváhejte a zajistěte si své místo.
Foto: Yehyun Sung (Unsplash)