Komentář Lukáše Sedláčka: České firmy obchodním nadáním nevynikají, fungují v zajetí mýtů
Prodej je u nás hodně podceňovanou stránkou obchodního procesu. Což je obrovský paradox. Co jiného než právě úspěšný prodej firmě ukáže, že její veškerá snaha měla smysl? Přesto se zdá, jako by si to v Česku málokdo uvědomoval, a platí to nejen pro začínající firmy a star-tupy. Odborníci potvrzují, že představitelé firem jsou většinou mimořádně fundovaní ve svém oboru. Jakmile se ale dostanou do stádia, kdy by měli začít prodávat, nezřídka prohlásí, že přece nejsou obchodníky. Podle toho pak prodejní fáze vypadá. Logika přitom napovídá, že by se měli snažit svůj produkt či službu prodat co nejdřív. Potřebují si totiž rychle ověřit funkčnost obchodního modelu, volbu segmentu či osoby ve firemní struktuře, na kterou je třeba se při prodeji zaměřit.
České podniky až příliš často předpokládají, že jejich geniální produkt či služba se prodá sama. Je to samozřejmě velký omyl, který je nezřídka přivádí do zbytečných problémů.