Proč jsou inovativní lídři úspěšnější
Mnohem víc než vynalézání či vytváření nového budou inovace v ekonomice budoucnosti znamenat schopnost vymyslet, jak a kde přidat jedinečnou hodnotu, napsal americký magazín Forbes. Harvard Business Review zase tvrdí, že schopnost být inovativní je klíčovou výzvou z hlediska nedostatku talentu, která začíná už na vrcholu: u CEO´s. Jak to zlepšit?
Inovace jsou ve znalostní ekonomice zásadní, konstatuje v jednom ze svých článků magazín Harvard Business Review (HBR). Podporují totiž růst, vznik nových produktů a také nových metod pro poskytování hodnoty zákazníkům. Pro zajímavost, Spojené státy i Čína v minulých letech pěti letech každoročně investovaly například do venture kapitálu okolo 100 mld. dolarů (zatímco Evropa tuhle částku vydala za všech pět let celkem).
Zásadní výzva pro většinu organizací
Problém je, píšou analytici HBR, že i přes svou důležitost jsou inovace obtížně kultivovatelné, a to jak pokud jde o lídry, tak obecně v organizacích. Ve studii Conference Board 2015 CEO Challenge označilo téměř tisíc generálních ředitelů „lidský kapitál“ a „inovace“ za své dvě hlavní dlouhodobé výzvy nezbytné pro podporu růstu byznysu. Toto je klíčová výzva z hlediska talentu pro většinu organizací, a jejich nedostatek, který je třeba odstranit, začíná už na vrcholu: tedy u role generálního ředitele.
Z rozsáhlého výzkumu kompetencí, jehož se zúčastnilo na pět tisíc lídrů napříč různými odvětvími byznysu, vyplynuly ty, kterými nejčastěji disponují ti nejúspěšnější manažeři. Top pět těchto schopností uvádíme níže. A jak zdůrazňují analytici HBR, každý generální ředitel by měl kultivovat takové chování, aby dokázal maximalizovat své inovativní myšlení.
- Řízení rizik
V oblasti řízení rizik dosáhli inovativní vůdci o 25 procent vyššího skóre než jejich „neinovativní“ protějšky. Tito lídři prokazují odvahu pokud jde o experimentování s novými přístupy.
Co je nezbytné k tomu, aby lídři řízení rizik lépe zvládali?
- Vytvořit si seznam minimálně osmi nápadů pro nové iniciativy. Srovnat „best practises“ pro každý z nich a najít pět příležitostí, které lze v organizaci okamžitě implementovat.
- Identifikovat, dokumentovat a plánovat rizika jako součást vývoje strategických alternativ.
- Změnit svůj přístup ve smyslu přesunu z fáze důkladného přemýšlení o věci k zahájení, aniž jsou k dispozici všechny odpovědi, a podle potřeby se pak přizpůsobit. Atd.
Chcete být opravdu inovativní lídr?
Pak si nenechte ujít ELAI workshop Inovační leadership pod vedením Petra Šídla, jednoho z nejúspěšnějších tuzemských inovačních lídrů a CCO inovační agentury Direct People. V rámci workshopu, který se bude konat 22. června, vám Petr představí hlavní principy a způsoby přemýšlení inovativních lídrů a představí řadu příkladů z mnohaleté práce pro největší firmy v našem regionu. Také se dozvíte, jak prosazovat netradiční koncepty, které vaší firmě přinesou větší efektivitu, produktivitu i konkurenceschopnost.
- Zvědavost
Inovativní vůdci také zaznamenali vyšší skóre pokud jde o projevení zvědavosti. Projevuje se u nich zásadní zvědavost a touha vědět víc. A navíc si dokážou znalosti a dovednosti udržovat aktuální, což jim dává konkurenční výhodu, kterou potřebují k efektivnímu vedení.
Jak zvědavost rozvinout a prokázat?
- Vyhodnotit si současné znalosti a dovednosti. Prozkoumat, jak pomohou dosáhnout dlouhodobých cílů a dále stanovit, jaké další dovednosti nebo znalosti by lídry v tomto směru posunuly.
- Vytvořit výukové prostředí nebo komunitu na podporu volného toku nových znalostí a perspektiv.
- Stimulovat nové myšlení zkoumáním chyb a neúspěchů jako příležitostí k učení. Chyby jsou výzvou k tomu podívat „dovnitř“ a přemýšlet o svých omezeních, která opakovaně vedou k chybám, nesprávným výpočtům nebo čtení situace.
- Udělat si čas na rozvojové aktivity, jako jsou kurzy a workshopy.
- Odvážný způsob vedení
Inovativní vůdci jsou aktivní a vedou s důvěrou a autoritou. Obtížné okolností promění v hlavní příležitosti, aby prokázali své rozhodovací schopnosti a převzali odpovědnost za obtížné rozhodování.
Co lídrům například pomůže se v tomto ohledu zlepšit?
- Před těžkým rozhodnutím zvážit alternativy, identifikovat a postavit se rizikům a připravit se na reakce jiných lidí.
- Hledejte příležitost podělit se na rovinu a přesvědčivě o své pocity a názory, a to i přes případný odpor, který můžete přijít.
- Přemýšlet o rozdílu mezi asertivitou a agresivitou. Určit situace nebo osoby spadající do obou kategorií. Umění být asertivní spočívá ve sdílení svých názorů, ale ne v jejich vnucování. Asertivní lídři jsou efektivní, protože hledají řešení pro obě strany a prokazují úctu ostatním (i když nesouhlasí). Atd.
- Využívání příležitostí
I v tomto dosáhli inovativní vůdci dosáhli vyššího skóre. Před přijetím opatření předvídají potenciální překážky, ale vyhýbají se „přeanalyzování“. Jsou mj. také schopni rychle změnit směr, aby využili nových příležitostí, když se objeví.
Jak posílit schopnost lépe využívat nové šance?
- Prozkoumat překážky a problémy spojené s vytvářením nových příležitostí a konkurenčních strategií ve vlastní společnosti. Naučit se vidět výhody v měnících se situacích a v novém vývoji.
- Znovu promyslet minulé, zamítnuté příležitosti. Co mají společné? Co vás na nich odrazovalo? Atd.
- Udržení strategické byznys perspektivy
Podle výsledků výzkumu jsou inovativní vůdci lepší z hlediska udržení strategické obchodní perspektivy. Prokazují totiž důkladné pochopení průmyslových trendů a jejich důsledků pro své organizace. Důkladně rozumějí podnikání a zákaznické základně a jsou zběhlí v identifikaci strategických příležitostí nebo hrozeb pro podnikání. V neposlední řadě jsou aktivní v komunitních, průmyslových a vedoucích organizacích, aby porozuměli vnějšímu prostředí.
Strategickou byznys perspektivu si lze udržovat mj:
- Vytvářením SWOT analýzy založené na znalostech a jejich porovnání se znalostmi konkurentů a také znalostmi potřebnými k realizaci vlastní strategie.
- Místo přijímání vzdělávacích příležitostí, které se vyskytnou, raději uspořádat aktivity, které rozšiřují učení v oblastech, jež firma považuje za strategické. Začít lze definováním toho, co organizace ví o důležitých faktorech z hlediska konkurence (např. proč zákazníci kupují její produkt nebo službu?). A proaktivně vytvářet vzdělávací příležitosti kolem těchto faktorů.
- Zapojováním lidí z celé firmy do procesu strategického plánování atd.
Více si o tématu můžete přečíst v článku HBR The 5 Skills That Innovative Leaders Have in Common a také v textu Forbesu Six Innovation Leadership Skills Everybody Needs to Master.
Foto: Daria Nepriakhina (Unsplash), archiv ELAI