Proč vaše organizace potřebuje inovační ekosystém
V současném překotně se měnícím podnikatelském prostředí nemůže být rozhodování a vytváření hodnot centralizováno. Což platí zejména pro inovace. Lídři musí akceptovat, že nemají vždy ty nejlepší nápady, a zaměřit se proto na vytvoření ekosystému, který vznik takových myšlenek kontinuálně umožňuje a podněcuje. Jak takový ekosystém vybudovat vysvětlují autoři článku Why your organization needs an innovation ecosystem v magazínu Harvard Business Review.
A tvrdí, že v průběhu dvou desetiletí trvajícího strategického poradenství a výzkumu, který zahrnoval více než 100 společností, zjistili, co především vyžaduje vybudování takového ekosystému. Je to:
- rozvoj schopností pro zkoumání nových nápadů,
- experimentování,
- přijímání selhání,
- spolupráci s externími partnery.
Vytvořte si portfolio
A tak první krok, který by lídři měli udělat, je zaměřit se na způsob, jakým řídí svůj interní inovační tým. Mělo by to totiž fungovat podle stejných principů, které se používají pro vedení externích startupů. Co to znamená? Tak třeba místo vybírání nápadů vycházejících pouze z byznys plánů a „cestovních map” je důležité vytvořit si celé portfolio. To by mělo obsahovat několik různých, menších projektů. Dále sledování pokroku pomocí klíčových metrik, jako je ochota zákazníka platit ad. A zároveň by měly být navyšovány investice pouze do těch nápadů, které prokazují tzv. trakci, tedy např. období rychlého růstu, nárůst uživatelů apod. Lídři musí zároveň počítat s tím, že ne všechny projekty budou fungovat.
Jak Bosch vytváří prostředí pro interní inovace
„Naše výzkumná a konzultační práce s firmou Bosch ukazuje, jak nastavit a spravovat inovační ekosystém s interními startupy,“ píší autoři. A vysvětlují, že program Bosch Accelerator umožňuje interním inovačním týmům systematické ověřování životaschopnosti jejich podnikatelských nápadů. Vedoucí a inovační manažeři vybírají skupiny 25-30 týmů z celého světa, které spolupracují po dobu 6-12 měsíců. Týmy získají počáteční finanční prostředky ve výši přibližně 120 000 eur a mají tři měsíce na otestování toho, zda by jejich nápady na obchodní model mohly být úspěšné. V závislosti na výsledcích pak mohou získat další rozpočet ve výši 300 000 eur nebo více.
Bosch od roku 2017 investoval do více než 169 týmů. Sedmdesát procent z nich zastavilo své projekty po první investici a 72 % zbývajících týmů skončilo po druhé investici. Tímto postupem společnost Bosch objevila 14 týmů, které své projekty dokončily úspěšně a získaly další financování.
Nejlepší věci nevymyslíte sami
Autoři ovšem dále zdůrazňují, že ani s nejlepším interním talentem a dokonalým inovačním procesem nemohou společnosti přijít na ty nejlepší věci samy. A proto úplný inovační ekosystém vyžaduje spolupráci s externími inovátory. Stačí se podívat na úspěšné technologické společnosti Tencent a Alibaba: podle Financial Times generují více než třetinu svých výnosů z investic do externích startupů.
Jednou z oblastí, jehož aktéři začali objevovat výhody spolupráce s externími startupy, je bankovní sektor. Vzhledem k vysokému počtu nově vznikajících startupů a technologií (v roce 2018 dosáhly např. globální investice rizikového kapitálu do finských startupů rekordní výše 39,6 miliard dolarů, přičemž financování získalo 1463 společností), šéfové firem jednoduše nemohou předvídat, které fintech startupy nakonec uspějí. Nejlepší způsob, jak to zjistit, je vytvořit pro spolupráci s těmito startupy platformu, která umožňuje nejlepším nápadům dosáhnout trakce.
Je třeba využívat talenty uvnitř i vně
Autoři článku uvádějí, že vedli mimo jiné rozhovory s Ole Madsenem, senior viceprezidentem banky Spar Nord a také členem představenstva Copenhagen Fintech. Což je instituce, která pomáhá velkým finančním domům spolupracovat se startupy. Ole Madsen a jeho tým vytvořili otevřenou platformu, na které by fintech startupy mohly stavět a testovat své aplikace. Cílem bylo poskytnout jim přístup k „platformě s bankovní licencí“ a velké zákaznické základně. Spar Nord na oplátku získá přístup k nejnovějším fintech inovacím.
Tento ekosystémový přístup k inovacím, využívající talenty uvnitř i vně společnosti, je nejlepším způsobem, jak reagovat na konkurenční, neustále se měnící prostředí. Pokud chtějí lídři vytvořit motor udržitelného růstu svých firem, musí nastavit správné podmínky, aby dokázali „sesbírat“ ty nejlepší nápady.
Originál článku v angličtině najdete na Harvard Business Review