Jedna z nejúspěšnějších tuzemských podnikatelek a manažerek připravila ve spolupráci s ELAI nový workshop a nutno říct, že bude opravdu výjimečný. Simona Kijonková se totiž s jeho účastníky podělí o své konkrétní podnikatelské zkušenosti a poradí jim, jak vybudovat úspěšný byznys a současně se vypořádat s řadou dílčích souvisejících výzev. Jaké jsou klíčové principy jejího podnikatelského systému? A co si z workshopu odnesete?
Online workshop nazvaný Jak vést firmu a dosahovat výsledků, který v ELAI povedete, bude zaměřený na několik důležitých aspektů: mimo jiné jak přeměnit vizi do úspěšné firmy, jak se neztratit v každodenní operativě nebo jak čelit nečekaným výzvám a vytvořit kolem sebe fungující tým. Budete tedy v jeho rámci uvádět konkrétní situace ze svého podnikatelského života a vysvětlovat, jak jste je řešila?
Určitě ano. Každou přednášku či seminář, který vedu, se snažím stavět především na vlastních praktických zkušenostech, ať již pozitivních nebo negativních. S účastníky workshopu se podělím o to, jak jsem některé situace řešila, co mi pomohlo a jak se určité metody a principy staly součástí mé strategie při řízení miliardové firmy o 2 200 zaměstnancích. Ale také zmíním, co jsem mohla udělat lépe a co jsem se naučila. Podnikám už více než dekádu a za tu dobu jsem se setkala snad se vším, co si jen dokážete představit.
Co tedy bude cílem workshopu, co se účastníci dozvědí a co byste ráda, aby si odnesli?
Přednášky většinou připravuji tak, abych zahrnula svůj životní příběh, jak jsem se k podnikání dostala, s čím jsem se setkala a jak k řízení firmy přistupuji nyní. A co bych chtěla, aby si účastníci odnesli? Mám pár osobních principů, které se mi za ty roky osvědčily a chtěla bych je předat ostatním. Jako zásadní ale vnímám vášeň pro to, co děláte.
Komu bude ws určen, jen podnikatelům a těm, kdo o založení vlastního projektu uvažují? Nebo i dalším lidem?
Vhodný je pro každého. Ať už podnikáte dlouho, zrovna začínáte nebo jen chcete nahlédnout do světa byznysu a zjistit, jak to vlastně funguje. Kdo ví, třeba v někom vzbudím chuť podnikat.
Simona Kijonková
Podnikatelka, vizionářka a investorka do startupů. V roce 2010 založila společnost Zásilkovna a během osmi let z ní vybudovala mezinárodní logistickou firmu se 790 mil. obratem. Aktuálně stojí v čele holdingu Packeta, což je deset firem, kam spadá i česká Zásilkovna, a řídí 700 zaměstnanců.
Za svoji podnikatelskou a inovativní činnost získala titul EY Podnikatel roku 2017 Hlavního města Prahy či vítězství v žebříčku TOP Podnikatelka roku 2018 vydavatelství Economia. Již řadu let se pohybuje na předních příčkách žebříčku nejvlivnějších žen Forbes, který ji v roce 2016 umístil na svou titulní stranu, podruhé pak v červnu 2019.
Tvrdíte, že k dosažení skutečného úspěchu je nutné být vizionářem. Tedy mít velmi inovátorské pojetí světa a jasnou představu o směru, kterým se ubírat. Jak člověk pozná, že má vizionářské pojetí světa?
Každý se nenarodí jako skvělý podnikatel. V podnikání musíte pracovat s větší mírou rizika, musíte být rozhodný a přebírat na sebe velkou míru zodpovědno. Nejdůležitější je ale jednak mít jasnou vizi, v čem podnikat a pak skutečná touha tuto svoji vizi krok po kroku naplňovat. Moje odhodlání vybudovat úspěšný byznys bylo tak silné, že jsem první neúspěchy brala jako takové drobné klopýtnutí. Můj manžel se několikrát vyjádřil ve stylu, že nechápe, jak jsem ty první tři roky mohla vůbec přežít. Sny, které si chcete splnit, jsou prostě silnou hnací silou úspěchu. A dobrý nápad, píle a dávka tvrdohlavosti jsou další esence, které vedou k úspěšnému byznysu.
Během doby, kdy jste vybudovala svůj mimořádně úspěšný byznys, jste se nepochybně naučila spoustu věcí. Kdybyste ale měla vypíchnout dvě nebo tři z vašeho pohledu nejdůležitější, které by to byly a proč?
Mám několik principů, ke kterým jsem došla na základě mnohaletých zkušeností a které se mi za tu doby několikrát potvrdily. Mezi nejdůležitější patří princip shnilého jablka, kdy jediný zaměstnanec s negativním přístupem může firmu rozkládat zevnitř. S takovým člověkem se musíte rozloučit. Druhým je princip chameleona. Vždycky říkám, že v byznysu je nutné být tak trochu jako chameleon a dokázat se přizpůsobit jakékoliv situaci, jakou byla například i pandemie.
Působíte jako člověk, kterého neustále pohání touha něco vylepšovat, měnit, dosahovat dalších a dalších cílů. Dá se takové mentální nastavení cíleně vybudovat nebo se s ním člověk musí narodit?
Já osobně ke každému projektu a úkolu přistupuji s obrovským nadšením. Vůbec si nepřipouštím neúspěch, i když může přijít. Myslím si, že když člověk hodně myslí na případný neúspěch, může ho i přivolat. Proto se snažím myšlenky na neúspěch zcela eliminovat. Mojí snahou je mít pozitivní motivaci, kterou předávám celému týmu. I když je pro nás nový projekt náročný, cíl zdánlivě nedosažitelný a vize odvážná, musím tomu především věřit já a poté je to uvěřitelné i pro moje kolegy.
Chcete načerpat mimořádně hodnotnou inspiraci od jedné z nejúspšnějších českých manažerek?
Pak si své místo na online workshopu Simony Kijonkové zajistěte už dnes! Stačí se zaregistrovat na našich stránkách.
V médiích jste mnohokrát zmiňovala jako jeden z nejdůležitějších cílů vašeho podnikání růst, říkala jste například, že chcete, aby Zásilkovna rostla o desítky procent každý rok apod. Jak se v téhle souvislosti díváte na stále častější názory a iniciativy, které míří opačným směrem? Myslím tím osobnosti, které tvrdí, že růst se stal modlou současné společnosti, jejímž důsledkem je třeba bizarní globální nadspotřeba, jež má mimo jiného velké negativní dopady na životní prostředí. Objevují se mezi nimi i významní zástupci podnikatelského sektoru, v ČR například zakladatel a šéf úspěšné inovativní firmy Koma modular Stanislav Martinec. Ten dokonce vyzývá “zastavme růst” a říká, že cílem podnikání by neměl být růst, ale rozvoj. Zaměstnanců nebo výrobků, které by mimo jiné měly odpovídat principům cirkulární ekonomiky atd.
Mé heslo, které jsem si sama vymyslela, říká, že stagnace je prvním krokem úpadku. Zastávám názor, že když roste firma, rostou spolu s ní i zaměstnanci. Například v době pandemie se naši zaměstnanci naučili řídit firmu v krizi a fungovat v ní velmi efektivně, a to jsme rostli o sto a více procent. Jsou to zkušenosti, které jim nikdo nevezme a které jsou velmi cenné. Zároveň díky růstu můžeme neustále inovovat naše produkty a zkvalitňovat služby. To však neznamená, že Packeta nemyslí udržitelně. O tom, jak efektivně skloubit stále se zvyšující nároky na kapacity rozvozu zboží s životním prostředím, neustále přemýšlíme. Uvědomujeme si naši zodpovědnost i s ohledem na stále narůstající počty našich služebních a rozvozových aut. Proto pracujeme na celé řadě projektů, jejichž cílem je provozovat přepravu zboží dlouhodobě udržitelným způsobem. Vytvořili jsme projektový tým, jehož cílem je tyto projekty postupně realizovat. Tyto projekty najdete na našem webu.
Před časem jste byla členkou Národní ekonomické rady vlády. Kdybyste měla tu možnost, jaká tři hlavní opatření byste v ČR zavedla ve snaze zlepšit ekonomickou situaci v perspektivě příštích let a desetiletí?
Vláda by se měla z dlouhodobého hlediska zaměřit na digitalizaci, podporu inovací a udržitelnost.
Co vám dělá radost, jaké podmínky musí být splněny, abyste si mohla říct, “teď jsem šťastná”?
Zdravá rodina, to je určitě na prvním místě. Pokud je tato podmínka splněna, tak miluji cestování a trávení času s rodinou a přáteli.
Co byste po sobě ráda zanechala? Co by vás těšilo, kdyby si lidé řekli či vybavili ve spojitosti s vaším jménem?
Mým snem je, aby se Packeta, česká firma, založená obyčejnou holkou z Karlových Varů, stala globální značkou známou a oblíbenou v celém světě.
Podařilo se vám vypracovat se mezi nejúspěšnější tuzemské podnikatele, vytvořila jste skvěle fungující byznys, získala několik prestižních ocenění, založila nadaci, která pomáhá dětem v nouzi, několikrát jste řekla, že jste se svým manželem zvládli vybudovat i harmonickou rodinu. Jaké další cíle a plány může mít člověk, který dosáhl všech těchto met?
V Packetě máme stále nemalé cíle: chceme být partnerem pro doručování pro celý svět, tedy, jak už jsem řekla, aby Packeta byla během několika let globální digitální logistickou platformou. Chceme, aby se 80 % našeho byznysu odehrávalo mimo Česko, takže děláme všechno pro to, abychom zlepšovali naši pozici na zahraničních trzích. Také chceme udávat technologický směr v logistice a přicházet s novými unikátními službami a projekty. Zaměřujeme se rovněž na zelenou logistiku, tedy na ekologické doručování a snižování emisí a na umělou inteligenci (AI).
Jak lze umělou inteligenci využít v logistice?
Například pro sledování stavu zásilek a kompletní zajištění autonomní přepravy nebo pro zpracování obrovských objemů dat, jež logistické společnosti dosud využívají jen minimálně. Toto je směr, kterým se chceme ubírat, abychom do budoucna zvládli ještě větší objemy zásilek a zákazníků. Práce a cílů, kterých chceme dosáhnout, je tedy stále dost.
Kdo nepoznal nedostatek, není příliš motivován měnit svůj život
To mimo jiné řekla Simona Kijonková v prvním rozhovoru pro ELAI News před několika lety. Vy si ho samozřejmě můžete připomenout, najdete ho na našem webu.