Kreativita jako klíčový nástroj pro ukočírování nástupu robotů
Umělá inteligence a automatizace bude už během pouhých patnácti příštích let zastávat více než polovinu lidské práce. Klíčovou dovedností, která nám podle expertů může pomoct tenhle prudký nástup převratných technologií vůbec zvládnout a udržet s nimi krok, bude kreativita.
Fakt, že tak brzo bude umělá inteligence za člověka vykonávat přes padesát procent pracovních činností předpověděl v roce 2018 expert na umělou inteligenci (AI) Kai-Fu Lee. Jenomže, jak v článku na portálu Světového ekonomického fóra podotýká Scott Belsky, CPO společnosti Adobe, pandemie koronaviru tuhle „časovou osu“ výrazně zkrátila.
Zároveň s tím, jak zrychluje globální proces automatizace, prudce stoupá i význam kreativity. I když, přesněji řečeno, je to spíše nutnost. Především tvořivost nám totiž může pomoci vzestup robotů vůbec zvládnout. A my, tvrdí Scott Belsky, musíme nyní udělat mnohem víc, abychom připravili sebe, naše společnosti a naše děti pro kreativně zaměřenou budoucnost práce.
Mimochodem, zpráva Světového ekonomického fóra nazvaná „Future of jobs“, vydaná před několika lety, označila komplexní řešení problémů, kritické myšlení a kreativitu za tři skutečně top dovednosti potřebné k dosažení prosperity v období nastávající 4. průmyslové revoluce.
Jak se tedy ale na to, co nás čeká, dobře připravit? Podle Scotta Belskyho bude pro začátek vhodné nově promyslet tři zásadní oblasti.
1. Vzdělání
V mnoha školách po celém světě se studenti prakticky každý den učí matematiku, zatímco například lekce vizuálního umění mají jen jednou týdně. Jenže když se pak z našich dětí stává pracovní síla, spousta z nich potřebuje být kreativní každý den, zatímco počítání nevyužijí skoro nikdy.
Musíme si připustit, že tvořivost je naprosto esenciální dovednost. Aby naše děti obstály, potřebují být schopné své nápady vyjádřit vizuálně, rychle vytvořit přesvědčivé video nebo postavit jednoduchý prototyp pro představení nové myšlenky. Je zkrátka nezbytné, abychom kladli stejný důraz na principy designu jaké dáváme větné gramatice.
2. Rekvalifikace
Pandemie sebrala práci rekordnímu počtu lidí a spousta z nich se do původních míst nikdy nevrátí. Už kvůli tomu je nutné okamžitě začít s rekvalifikacemi, které pomohou lidem nacházet stabilnější, kreativní pracovní místa. Podle studie společnosti Adobe, staré zhruba rok, je si jen málo pracovníků jistých svými tvůrčími schopnostmi.
Analytici Adobe v rámci studie zkoumali dva miliony pracovních nabídek a dva miliony životopisů v osmnácti různých oblastech, které dynamicky rostou. Polovina z těchto pracovních nabídek uváděla kreativitu jako nezbytnou dovednost, ale zahrnoval ji pouze jeden ze čtyř životopisů.
Kreativitu lze trénovat jako sval
Pokud někdo říká, že kreativita je talent, nevěřte mu. Kreativita je způsob fungování a myšlení, přičemž tenhle proces je možné vytrénovat jako sval. Při pravidelném cvičení se tak jako při sportu dostavují výsledky.
A pokud chcete svoji kreativitu posílit, zkuste to s těmi nejlepšími! Posunout vás dál může například:
- workshop Kreativní myšlení vedený úspěšným ekonomem, spisovatelem a filosofem Tomášem Sedláčkem,
- workshop Inovativní myšlení s Adrianou Jahňákovou, šéfkou marketingu Lego pro sto zemí,
- workshop Kritické myšlení se Sentou Čermákovou, která působí na pozici Director of Brand and Strategic Innovations ve společnosti Deloitte.
3. Pracovní nástroje
Nářadí, různý kancelářský software a další obvyklé pracovní pomůcky už dnes nestačí. Aby mohli zaměstnanci ve svých pozicích uspět, firmy je musí vybavit nástroji, které jim umožní být ani ne tolik produktivní jako dříve, ale hlavně kreativní. A je na výrobcích, aby uspokojili poptávku po snadno použitelných kreativních nástrojích pro současné a budoucí znalostní pracovníky.
Zdroj: Creativity will be key to competing against AI in the future workforce – here’s how (weforum.org)
Photo by Kai Oberhäuser on Unsplash